tisdag 22 mars 2011


Odd Molly + Mitt Dragspel Rosita

Hej på er. Jag hoppas att ni njuter av dagens värmande sol. Den värmer i alla fall här i Hälsingland där jag nu bor. Men, jag tänker behålla min mössa på mig utomhus, jag har förmågan att nästan alltid bli förkyld om jag tar av mig den för tidigt.  För snart snart skall jag ju till Memira. Jag kommer att återkomma om Memira lite längre fram i tiden. Ja, snön smälter fort nu och vovven blir sååå smutsig när hon går ut. Men det gör ingenting, det finns ju handdukar att torka henne med.


Här har jag på mig den supersköna Odd Molly Tassled pet scarf. Så himla fina färger och jättemysig att ha på sig. Jag köpte den på Mathilde i Stockholm för ett bra tag sedan. Hittade den på rean då. Kände att denna måste jag bara ha. Känner ni igen er? Måste bara ha, fniss. Ett riktigt bra köp och den har blivit väl använd. Har rosa mjukisbyxor från H&M.



Närbild på scarfen. Så vackert gjord. Kliar inte ett dugg. Så skön att bara svepa om mig om jag känner mig lite frusen. Eller inte frusen, jag kan använda den ändå. 



Visst är det vackra färger på Tassled pet scarf? Titta på de fina tofsarna, jag gillar tofsar. Har ni någon favoritscarf? Vilken då i så fall?
 När jag såg denna på Mathilde så stod jag redan och höll i en likadan scarf men med en annan färgsättning som var mer i gråskala (om jag inte minns fel.) Jag stod vid kassan och skulle betala. Kunden framför mig skulle också köpa en scarf, annan modell, men expediten provvisade för kunden hur hon kunde använda sin scarf. Expediten provvisade med ja just det, Tassled pet scarf i denna färgsättning. 
När kunden betalat sin scarf så pratade jag med expediten och jag sade att jag visste inte att den hon visade fanns kvar i affären. Men jo visst, fanns 2-3 kvar om jag inte minns fel.
Ja, då köpte jag min fina fina scarf och gick nöjd i från Mathilde.
Jag tycker att personalen är så fantastiskt trevliga där, de kan även skicka kläder till er om ni vill. Superbra service tycker jag.



Jajamensan, ni ser alldeles rätt. Här är jag med mitt ganska nyinköpta dragspel. En dag läste jag ortens morgontidning och satte nästan frukosten i halsen när jag läste annonsen om dragspelet. Mannen som sålde hade två stycken ute då det var hans systers dragspel, men hon hade nu flyttat till ett äldreboende och mannen kunde inte ha kvar dem hemma hos sig, då de faktiskt tar plats. Han hade ju själv ett eget dragspel.
Jag bokstavligen kastade mig på telefonen, och ja visst, ett dragspel var kvar.
Mannen var så gullig och kom hem till mig med det och provspelade för mig. Jag var helt fascinerad av hans spelning.
"Jag tar det", hörde jag mig säga till honom. Allt kändes så bra. Mitt, mitt, mitt.
ÄNTLIGEN ETT DRAGSPEL. För ett kanonpris också.



Ja, jag har ju aldrig i mitt liv spelat eller tagit i ett dragspel. Men, jag kan ju redan läsa noterna eftersom jag spelat klarinett och basklarinett tidigare.  
Detta är ett Granessi Dragspel. Javisst, det är från Italien. Det är ett dragspel som gjordes på 1950-talet, passar väldigt bra då jag själv är född på 50-talet.
Ser ni vad själva dragspelet heter? Det heter så vackert som Rosita. Mmm, Rosita, fint namn tycker jag.





Naturligtvis köpte jag en Dragspelsbok på Tradera av ett jättegulligt par. Jag har även köpt en annan Dragspelsbok och dessa två böcker kompletterar varandra. Lätt som en plätt att lära sig, hoppas jag. Högerhanden är det inte så stora problem med, men vänsterhanden! Så många små små knappar på vänster sida.
Ja, det är bara att öva på. För till midsommar ska jag kunna spela. Hur det än kommer att låta, hihi. Jag kanske ska dela ut öronproppar till de som lyssnar då?



Titta, Gubben Noak kan jag redan! Vårvisa har jag spelat lite. Men det är inte bara att spela, här ska jag plötsligt även säga tonerna till rätt finger på rätt tangent.  Förut när jag spelat andra instrument så har jag bara spelat, inte säga tonerna till rätt finger och rätt tangent. Klurigt värre, men men, övning ger färdighet sägs det ju. 


Nu är det dags att fika lite och vila huvudet från allt vad noter heter. 
Spelar ni något instrument? I så fall vilket? 
Ni ska ha en fortsatt skön tisdag. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar