torsdag 7 april 2011

UPPFÖLJANDE KONTROLL HOS MEMIRA ÖGONKLINIK

Idag åker jag till  MEMIRA ÖGONKLINIK I GÄVLE

I dag ska jag åka och göra en uppföljande kontroll hos Memira. 
Jag har fått frågor från läsare om RLE behandlingen som jag har gjort och tänkte berätta lite mer om RLE.
RLE, Refractive Lens Exchange (linsbyte) är en metod som korrigerar ålderssynthet. Vid
RLE ersätts den naturliga linsen i ögat med en konstgjord lins som varar resten av livet.
Jag fick en multifokal lins (flerstyrkelins), vilket skapar seende både på långt och på nära håll.
Det kan ta lite tid innan hjärnan vant sig vid det nya seendet, men därefter ser man bra. 
Stabilt resultat uppnås så gott som alltid inom 1-6 månader.
Jag kan aldrig få grå starr när jag har genomgått en RLE behandling.
Min RLE operation kostade 49.500 kronor.
I det ingår kontroller, eventuell laserkorrigering om så behövs (en del behöver finslipa synen så den blir så bra som möjligt). När jag gör min 3 månaders kontroll får jag reda på om laserbehandling behövs eller inte.


Behandlingen tar ca 15 minuter per öga och gör inte ont. Men jag upplevde en tryckande känsla och lite ont på slutet (när den nya linsen hade satts dit och skulle på rätt plats i ögat). Innan operationen får man bedövningsmedel och vidgande ögondroppar + lugnande medicin. För att förebygga infektion ges antibiotika intrakulärt under operationen. Det är bra att man är vaken när behandlingen görs för du kan alltid kommunicera med kirurgen. Även kirurgen frågar hur det går. Min kirurg hade på skön musik och sjöng till låtarna. Det var mycket avslappnande att höra henne sjunga. Två ögonsköterskor fanns med under operationen.
Vilade en stund efteråt, fikade lite, min vän hämtade mig. Innan jag kom ut i dagsljuset satte jag på mig mina fina solglasögon polaroid, brunt glas. De har även skyddande glas på sidorna.

Sedan åkte vi Ford  hemåt.  Men först hämtade jag vovven som var hos min syster.
Det var skönt att komma hem.




För att förebygga inflammation fick jag med mig två olika ögondroppar innehållande kortison. De ska tas 3 gånger per dag. Dropparna ska tas i 21 dagar. Dessutom har jag vanliga ögondroppar som jag tar vid behov.


KLICKA HÄR PÅ  RLE OPERATION  SÅ SER DU EN FILM OM HUR OPERATIONEN GÖRS.
                     OBS! Jag vill tala om att det är starka bilder som visas.




Det är inte min operation som visas utan den kommer från Youtube, men där kan ni se hur operationen går till. Än en gång, jag vill varna för starka bilder.


Ok, det är snart dags för mig att åka till Memira i Gävle. Jag önskar Er alla en jättefin dag.
                                                                Vi hörs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar