onsdag 25 maj 2011

MIN NYA SYMASKIN + HISTORIA NÄR MIN MAMMA HJÄLPTE MIG ATT FUSKA I SYSLÖJDEN.


HEJ HOPP ALLIHOP!
I dag är det en underbar dag, solen skiner, blå himmel, lagom varmt. Kan det bli bättre? 
Vet ni vad jag har köpt? Jo, en symaskin. Jag som alltid hatat att sy saker, min gamla maskin och jag har inte varit vänner men nu så, nu är jag vän med min nya fina symaskin. Kika gärna in på  HUSQVARNA VIKING EMERALD 118 och bli inspirerad.
Det är alltså en Husqvarna Emerald 118 jag inköpt. Här är en del saker som den kan göra:
¤  Ett stegs knapphål (mycket roligt)
¤  Nålstopp uppe/nere (t.ex att nålen alltid stannar kvar i tyget när jag stannar maskinen, bra när man ska quilta)
¤  Sömtabell
¤  Elektronisk hastighetskontroll (näe, det är ingen bil jag köpt).
Tog ett bra tag att bara trä den, fniss. Blev jättetrött i huvudet p.g.a mycket tänkande och läsande (om andra saker på maskinen). Men jag har fått utbildning angående maskinen i affären där jag köpte den. Tur det, säger jag bara.


                            Precis nyuppackad.





Här ser ni sömtabellen som sitter på symaskinen. Bara att dra ut den och kolla vilken pressarfot, spänning, söm,stynglängd och bredd du behöver. Maskinen har dessutom ett stort antal elastiska sömmar. 
Så nu ska jag bara lära mig att sy, fniss igen.
Innan jag avslutar detta inlägg ska jag berätta om mina  sykunskaper i syslöjden.






 Sykunskaperna var lika med noll. Förstår ni? Sydde fel, sydde långsamt. Fördelen var att jag ibland frågade syfröken om jag fick ta hem plagget och sy lite hemma. Det gick så bra så. Snabbt hem med plagget och min mamma fick sy lite på det. Varför fick hon sy då? JOO, hon var utbildad sömmerska!!!! Men hon fick inte sy så mycket att syfröken skulle misstänka något, så lagom var bäst. I och med detta fick jag betyg 3 i syslöjd.
Så kan det gå.
I ett senare inlägg ska jag berätta om mitt projekt i skolan som även mamma var inblandad i. Jag vet, fusk igen.
                                                                      Vi hörs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar