måndag 2 maj 2011

INGEN DAGENS ODD MOLLY FÖR DET BLEV VETERINÄRBESÖK FÖR SIMBALINA

Det var meningen att ni nu skulle få se dagens Odd Molly på mig.


Men jag hann faktiskt inte vakna riktigt ordentligt och inte heller klä på mig i mina Mollykläder som jag skulle ha på mig idag.
För det som hände var att jag blev väckt av min vän som talade om att en av hans katter, Simbalina, låg i sin kattbur (som hon vanligtvis avskyr) och ser apatisk ut.
Jaha, upp och titta på katten och jag såg att höger framben + framtass var svullen och varm, öronen var varma.  Så det blev att åka till stora staden Bollnäs, till veterinärkliniken. 



Här har Simbalina redan blivit undersökt och väntar på att få lugnande spruta.


Så här ser det ut  hos veterinärkliniken. Mycket trevlig personal.
Så för Simbalinas del blev det blodprov för att kolla om hon blivit ormbiten. Provsvaren var bra, men det går inte att utesluta att hon kan ha blivit ormbiten eller att någonting mer hänt med benet. Sedan blev det lugnande spruta och lokalisera var i frambenet hon hade ont. Det visade sig att en av hennes klor hade splittrat sig ända ner till klofästet, dessutom hade hon en infektion vid klokapseln. När man skulle ta tempen på henne  upptäcktes det att hon hade akut analsäcksinflammation som måste åtgärdas, dvs spolas.
Så  då blev det narkos och operation för att ta bort hela klon + spola analsäckarna. 



Ja, här har Simbalina kommit hem, hon är väldigt ostadig på benen. Så innan jag tog denna bild försökte hon ta ett stapplande steg, men ramlade omkull och rullade fram och tillbaka på rygg/sidan innan hon hamnade i denna position. 


Här har Simbalina lyckats lyfta huvudet. 


Här ligger Simbalina lite mer bekvämt, tycker i alla fall jag. Jag hjälpe henne att få denna position.
Nu ska hon äta antibiotika och smärtstillande i 7 dagar. Återbesök på torsdag för bandagebyte.

Jag ska nu ägna mig åt Simbalina och vovven Jackie och katten Sotis.
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar