fredag 3 juni 2011

MITT FÖRSTA ALSTER I SÖMNAD.

Ja, jag har sytt mitt första alster på över 38 år! 
I skolan så hatade jag syslöjd, så fort jag kunde så valde jag trä/metallslöjd, och jag var den enda tjejen i högstadiet som hade valt trä/metall slöjd. 
Ja, jag köpte ju en symaskin för en massa herrans år sedan, men vi kom aldrig överens.
Men nu ni: Jag blev intresserad av sömnad och läste på  SYSIDAN  information angående vad man behöver för att börja sy.
Så, jag köpte mig en ny symaskin, Husqvarna Viking Emerald 118. Den har en massa trevliga finesser.
Jag fick även en introduktion i hur maskinen fungerar och jag fick provsy och det var väldigt roligt. Jag kände att maskinen och jag trivdes bra ihop. Så jag köpte den.


Ja, jag började att sy en tygkorg, men förstod inte mönstret, så det blev riktigt fel, och jag tänkte och tänkte. Så kom jag på, jag använder mig av vännerna på Sysidan, och jag gjorde ett inlägg där om att jag inte förstod någonting av mönstret. Jag skickade även med en bild på nedanstående tygkorg.


Ja, ser ni? Botten ska ju inte ha sådana här kanter. Det är avigsidan som syns. Jag fick hjälp av vännerna på Sysidan, de försökte tala om hur jag skulle göra, så jag sprättade upp allting och började om. Jag fastnade lite då och då i instruktionerna. Men med hjälp av 4 olika beskrivningar om hur jag skulle sy så blev den klar.




Så här fin blev tygkorgen. Jag är riktigt stolt över den då jag är fullständig nybörjare inom syeriet. Tygkorgen har ett ljustblått innerfoder.


Här ser ni mitt fina syskrin, som min mormor har haft. Ser ni alla läckra trådrullar? Jag har en fin pytteliten lila sax, den syns lite i det främre facket.


Här har jag lyft av den övre lådan och här har jag de större sytrådarna, knappar, band m.m Jag har köpt en hel del materiel  hos  BIBBIS TEXTIL. Bibbi har riktigt bra priser, speciellt på trådrullar och andra tillbehör, så det är värt ett besök på hennes hemsida.
Ja, nu ska jag packa lite.
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar