söndag 26 juni 2011

ANNANDAG MIDSOMMAR?

Jag såg i en lokaltidning att en affär har öppet Annandag Midsommar.


Annandag Midsommar? Jag har aldrig hört att man kallar denna dag för det. Har ni?
Men visst låter det trevligt? Tänk om vi hade en sådan dag, då skulle Midsommarledigheten bli lite längre. 


Jag var ute och fotade lite igår, med min digitalkamera. Så här kommer lite bilder. Jag ska nämna att jag nyligen köpt en systemkamera. Men jag håller på att lära mig den så än så länge visar jag bilder från min lilla kamera.

Ja, så här ser det ut på väg ut till stenpiren. Där brukar en hel del stå och fiska. Det finns även personer som åker ut med sina båtar och lägger nät och kommer hem med en hel del goda fiskar. Att få äta nyfångad fisk, och man vet var den är fångad, det är bra tycker jag. 


Jag vill gärna berätta att för två år sedan när båtklubben fyllde år så var det en gissningstävling hur mycket en nyfiskad havsöring vägde. Och vet ni (jag vet att man inte börjar mening med ordet och, strunt samma), jag var den som gissade bäst, det skilde på ca 15 gram, (ordet kan även stavas så här: skillde, ja, lite språkforskning är aldrig dumt). Så jag vann fisken. Jag hade ingen som helst aning hur många kilo och gram en sådan fisk väger.  Ska se om jag har en bild på den, jag ska åter leta bland alla mina foton. Det tar ett tag, så vänta kvar.




Hmm, hittar inte bilden på min fina havsöring. Jag har för mig att jag kanske har raderat bilden. Men.
Här kommer en lånad bild på en havsöring, denna väger lite över 4,5 kg och min vägde lite mer.



Havsöring heter Salmo Trutta på latin. Låter som en italiensk opera tycker jag.
Ni ska veta att min nyvunna fiska var jättestor. Den låg i en islåda och det var bara att bära hem den och lägga i kylen. Sedan fixade min vän det där jobbiga ni vet, rensa. Jag gick iväg och delade ut lite fiskbitar till vänner då det var så väldigt stor fisk. Den var god att äta. Usch så makabert det låter. Nog om detta.


Vill bara visa lite djurbilder innan jag ska vidare mot min dag.




Här ser ni katten Simbalina. Det är min väns katt och det har varit en hemlös katt som beslutade att föda sina 4 kattungar i huset. Jag ska berätta lite mer om Simba i ett senare inlägg. Hur hon kom hit och vad som hände med kattungarna. En av dem är förresten här också. Jag ska visa bild på hur han ser ut, vänta ett tag till. För bild på honom vet jag att jag har sparat. Sådär ja:



Får jag presentera sonen till kattmamman Simba. Han heter Sotis.
Jag kommer även att berätta lite om våra fina katter Mini och Nettan som finns på andra sidan/ljussidan. Även visa fina bilder på dem. 
Ja, så tar vi vovven nu då:




Ni kommer väl ihåg att hon är en soldyrkande vovve? Jackie fullkomligt ääälskar sol. Jag vet att det inte är bra att vara för mycket i solen, så då väljer jag skuggan och vovven får ligga i skugga, vilket hon inte föredrar utan försöker gå tillbaka till solen igen. Vi tar en till bild på denna solstråle:



Jackie önskar er en riktig trevlig Annandag Midsommar. Det gör jag med.
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar